In de top 10 van Management C’s: Crack

Crack the pattern.

Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg. Waarheid als een koe, en oh, zo waar. Dus een actie om nieuwe klanten binnen te halen wordt een actie om bestaande klanten te houden. Dus geen korting bij klant worden, maar korting als je al 5 jaar klant bent. En dit kun je zo extreem doorvoeren dat klanten die langer dan 25 jaar klant zijn geen servicekosten meer hoeven betalen. Hoezo, klantenbinding?

Nog een. In plaats van het uitbreiden van je internetpagina’s en het verdigitaliseren van alle contacten, bouwen we weer een afdeling op met directe telefoonnummers. Je krijgt altijd direct een medewerker aan de lijn, die ook nog terzakekundig is. Is veel duurder …. Wellicht, en uiteindelijk denk ik dat het meer oplevert. Wie durft de stap te maken.

Veel regels en procedures in bijv een CAO. Neem er afstand van en verminder het aantal regels met minimaal 1 per week. Why not? Voor hoeveel van je medewerkers gelden deze uitzonderingsregels en is het dan nodig om ze in stand te houden?

Een draaiend wiel (autowiel, autostuur) stil laten staan? Rolls Royce en Citroen weten wat we dan bedoelen. Hierin zit tevens de belangrijkste clue van deze aanpak: pak het op en draai en om, dus draaiend wiel wordt stilstaand wiel, verzorgingstehuis wordt tehuis van zelf-doen, etc.